3.12.13

17. HĽADANIE DOVODU ZAJAKÁVANIA V JÓGE A TRADIČNEJ ČÍNSKEJ MEDICÍNE


Už dávnejšie som si všimla, že na moju plynulosť má vplyv moja vnútorná pohoda a energia. Lepšie sa mi rozpráva, keď som dobre vyspatá, keď je moje telo dobre rozcvičené, keď mám dobrú náladu, keď cítim dostatok energie. Energiu je ťažko si predstaviť a popísať. Čínska tradičná medicína a jóga hovoria o energetických centrách – čakrách, cez ktoré prúdi energia.

Poznáme 7 hlavných čakier nachádzajúcich sa v určitých bodoch. Krčná čakra predstavuje centrum vyjadrovacích schopnosti , komunikácie a inšpirácie. Je mostom medzi myšlienkami a reakciami. Nachádza sa v oblasti hrtana. Pomocou hormónov štítnej žlazy riadi náš temperament, naše emócie a väčšinu našich psychických vlastností. Zablokovanie tejto čakry spôsobuje, že sa nevieme jasne vyjadriť, vyjadrovanie je strohé a chladné, máme problém zaujať svoj postoj, nevieme, čo chceme,  máme slabú dôveru v naše schopnosti. Zablokovanie prúdenia energie v tejto čakre môže viesť až ku zajakávaniu.
Priaznivé účinky na túto čakru má pobyt v prírode, pozorovanie modrej oblohy či vodnej hladiny, ale hlavne vyjadrovanie svojich myšlienok a pocitov. Skúsme si to, čo chceme povedať, najprv napísať. Dajme okoliu najavo naše potreby a zraniteľnosť, vyjadrime emócie. Venujme sa písaniu, spevu, akéjkoľvek tvorivej činosti vyjadrujúcej naše vnútro.

Veľakrát sa možno len schovávame za našu zajakavosť, a pritom problém je niekde inde. Keď sa nám niečo nedarí vyjadriť, je to mnohokrát možno len preto, že máme problém s vyjadrovaním, s nájdením správnych slov. Naša nespokojnosť s prejavom je veľakrát spojená s tým, že sme nedokonale vyjadrili svoje myšlienky. Preto pri recitácií či hraní divadla sa viacerí zajakávajú oveľa menej – vedia, čo povedať a nemusia vyjadrovať svoje vlastné myšlienky, svoj vlastný postoj.

2 komentáre:

  1. Len dodavam, ze na posilnenie krcnej cakry - komunikacie a vyjadrovacich schopnosti sa odporuca krasny modry kamen Lapis lazuli. Nosi sa ako privesok aby bol co najblizsie spravnemu miestu ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Zaujimave informacie, velmi prakticke a uzitocne. Nemala som ani sajnu o takychto pozitivnych ucinkoch jogy. Urcite by stalo za pokus to vyskusat. Mojim "liekom" su zatial ine sporty, niektore vytrvalostne (beh, plavanie, cyklistika, bezkovanie) alebo adrenalinove (lezenie) a pri kazdom sporte endorfiny odburavaju stres, uzkost, neistotu a ine neduhy, ktore sa nam balbutikom casto stavaju do cesty. Adrenalinove sporty maju okamzity ucinok, pretoze sustredenie sa hned v plnej miere prenasa na dany sport. Dokonca pri „adrenalinovom“ strachu sa da zabudnut koktat, lebo na to akosi neostava priestor v hlave. Myslim si ale, ze nielen sport ale aj akykolvek iny druh zanietenej cinnosti ci umenia dodava podobny efekt. Urcite je fajn zajakavost vytesnat zo zivota, nenechat jej v mysli miesto alebo jej aspon neprikladat velku dolezitost a pravidelne si „ventilovat hlavu“.

    OdpovedaťOdstrániť