Ponúkam pár návodov preložených z juhoamerickej stránke o zajakavosti.
VŠEOBECNÉ RADY:
- Snaž sa uvedomiť si, ktoré situácie v tebe vyvolávajú pokušenie vyhnúť sa telefónu. Práve na týchto situáciách treba začať pracovať.
- Postav sa zoči voči strachu z telefonovania. Čím častejšie sa prinútiš používať telefón, tým spokojnejšie a sebavedomejšie sa pri tejto činnosti budeš cítiť. Cvič si to na miestnych hovoroch a len kvôli prekonaniu vlastného strachu zavolaj napríklad na stanicu a spýtaj sa na odchod vlaku, alebo na študijné oddelenie fakulty a spýtaj sa na úradné hodiny, či na hocijakú inú inštitúciu a spýtaj sa akúkoľvek somarinu.
- Je omnoho lepšie ak zatelefonuješ a budeš sa pritom zajakávať, ako keď sa tomu vyhneš a utvrdíš sa vo svojom komplexe.
- Pripusti, že sa zajakávaš a uľaví sa ti. Rozprávaj o tom so svojimi blízkymi, povedz, čoho presne sa vždy obávaš a ako by sa to dalo zlepšiť.
- Vždy keď môžeš, uprednostni telefónny kontakt pred písomným alebo osobným.
- Doma alebo na pracovisku zdvíhaj vždy ty spoločný telefón.
- Pozoruj ľudí, čo sa nezajakávajú pri telefonovaní. Všimni si, že aj oni sa zasekávajú, prerušujú svoj prejav, hľadajú správne slovo...prestaneš tak byť natoľko prísny na samého seba.
- Snaž sa dať svojmu okoliu najavo (neskrývaj to!), že sa zajakávaš. Tak budú vedieť, prečo je zrazu na druhej linke ticho.
- A hlavne - cvič si telefonovanie, koľko môžeš...telefonuj, telefonuj, telefonuj! Nedovoľ, aby kúsok umelej hmoty ovládal a obmedzoval tvoj život!
TELEFOVANIE DRUHÝM
Príprava:
- Buď si vedomý účelu tvojho telefonátu. Spíš si hlavné body na papier a maj ho pred sebou počas rozhovoru.
- Ak pred dôležitým telefonátom zavoláš najskôr kamarátovi alebo príbuznému, pomôže ti to uvolniť sa a „rozcvičiť si“ rozprávanie.
- Ak musíš vybaviť viacero telefonátov, sprav si zoznam podľa ich obtiažnosti. Začni tým najľahším telefonátom a skonči tým najproblematickejším.
- Neodkladaj žiaden hovor, ktorý musíš vybaviť. Zväčšovali by sa tak tvoje obavy a to by mohlo ešte viac skomplikovať tvoju zajakavosť.
Počas rozhovoru:
- Často sa stáva, že telefón nezdvihne priamo tá osoba, s ktorou chceš hovoriť. Ak ťa napríklad z centrály musia spojiť s volanou osobou, môžeš sa rozhodnúť, či sa ti ľahšie vysloví číslo klapky, oddelenie alebo meno osoby.
- Môžeš mať na mysli niekoľko slov, ktorými sa dá začať, ale buď flexibilný v rozhovore. Ak sa začneš zajakávať, zajakávaj sa otvoreným a čo najjemnejším spôsobom, snaž sa nesiliť slová v snahe udržať tempo rozhovoru. Pokojne spomaľ, v tejto situácii môže platiť, že pomaly ďalej zájdeš.
- Netráp sa pre chvíľky ticha, ktoré môžeš spôsobiť zajakaním sa. Každá konverzácia zahŕňa pauzy a nič sa nedeje, ak sú trošku dlhšie. Sústreď sa na tému rozhovoru a nie na svoju zajakavosť. Tvojim cieľom je sprostredkovať informáciu alebo sa na niečom dohodnúť, či už zajakavou alebo plynulou rečou. Ak dosiahneš svoj cieľ, táto pozitívna skúsenosť ti dodá odvahu a sebavedomie pri podobných situáciách v budúcnosti.
- Všímaj si situácie, počas ktorých rozprávaš plynulejšie. Využi tieto chvíle a vybav čo najviac telefonátov. Plynulosť v reči ti zvýši sebavedomie a zvýšené sebavedomie zas vedie k plynulejšej reči.
- Ak ti to situácia dovoľuje, pozoruj sa pri rozhovore v zrkadle a všímaj si, ktoré časti tváre a tela ti stuhnú pri zajakaní sa. Spravíš tak krok vpred v poznávaní samého seba a vo vlastných reakciách.
Po rozhovore
- Veľa ľudí, a aj z kruhu nezajakavých, si je vedomých toho, že v niektoré dni nie sú schopní plynulo sa vyjadriť alebo sprostredkovať správnym spôsobom informácie, a napriek tomu sa odhodlajú použiť telefón. Znížia v tieto problematické dni nároky na samého seba.
- Ak sa cítiš nepríjemne po telefonáte a zviera ťa pocit úzkosti, snaž sa na tento hovor zabudnúť. Zaujmi pozitívny postoj a mysli na budúce rozhovory, počas ktorých sa budeš menej zajakávať alebo budeš hovoriť plynulo.
- Každá situácie ti slúži na získanie nových skúseností, vďaka ktorým sa môžeš mnohému naučiť. Nahraj si svoje telefonické rozhovory, ak máš tú možnosť. Pozoruj svoju reč a všímaj si rýchlosť svojho rozprávania a momenty, po ktorých si sa zajakal. Pouč sa z každej nahrávky hovoru a naplánuj si nové stratégie pre budúce príležitosti. Táto analýza ti pomôže identifikovať tvoje problémy a vedieť na čo sa máš zamerať.
PRIJÍMANIE HOVOROV
V tomto prípade nemáš načasovanie situácie a ani účelu hovoru vo vlastných rukách. Avšak dá sa pristúpiť k tomuto telefonickému stretnutiu aj bez napätia či stresu. Tieto rady ti v tom určite pomôžu:
- Nebež k telefónu hneď, keď zazvoní. Zdvihni ho svojim vlastným tempom. Aj v tejto situácii môžeš mať v mysli pripravené prvé slová ako napríklad názov firmy, tvoje meno, či telefónne číslo. Predstav sa tak, ako ti to je v konkrétnej situácii najjednoduchšie.
- Sústreď sa na hovor a na osobu, s ktorou telefonuješ. Počítaj s tým, že ľudia, čo sú v tej chvíli v tvojej blízkosti, môžu počuť ako sa zajakávaš, ale nenechaj sa tým rozrušiť.
- Ak máš problém vysloviť prvé slovo, neznepokojuj sa. Je úplne prirodzené, že človek, ktorý zdvihne telefón, nezačne okamžite hovoriť, napríklad v situácii keď dokončuje predchádzajúci rozhovor (osobný, či telefonický), alebo pri zdvihnutí telefónu cudzej osoby (manžela, kolegu, šéfa).
- Pri telefonovaní maj trpezlivosť nielen so samým sebou, ale aj s druhými. Môže ísť o človeka, ktorý sa, rovnako ako ty, zajakáva, a ktorý sa možno snaží uplatniť podobné postupy ako tieto popísané v našom texte.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára