11.1.10

TELEFONOVANIE alebo „POČUJEM ŤA NEJAKO PRERUŠOVANE...“

Myslím, že veľký úvod k tejto téme nie je treba. Všetci zajakaví dobre poznáme ako sa nám zovrie hrdlo, stuhne sánka a zrýchli tlkot srdca, keď berieme do ruky telefón. Mnohí z nás možno až preklínajú dobu, kedy sa mobil stal neodmysliteľným „pomocníkom“ dnešnej spoločnosti. Neosobný kontakt s poslucháčom, ktorý mnohokrát nevie, prečo je na druhej strane linky „ticho“, „prečo teda nič nehovorí, keď mi zavolal“... nás privádza do šialenej bezbrannosti. Zavolať príbuznému alebo kamarátovi väčšinou nebýva úplne „mission impossible“, ale telefonický kontakt s neznámou osobou sa bohužiaľ často blíži k tejto definícii. No, prestaňme sa ľutovať a pozrime sa na vec realisticky. Myslím, že máme iba dve možnosti. Buď naplánujeme útočnú akciu na zlikvidovanie všetkých telefónov na tejto planéte (môžeme ich napríklad pohádzať do oceána) alebo zakopeme vojnovú sekeru a vydáme sa mierovou cestou.
Ponúkam pár návodov preložených z juhoamerickej stránke o zajakavosti.

VŠEOBECNÉ RADY:


  • Snaž sa uvedomiť si, ktoré situácie v tebe vyvolávajú pokušenie vyhnúť sa telefónu. Práve na týchto situáciách treba začať pracovať.
  • Postav sa zoči voči strachu z telefonovania. Čím častejšie sa prinútiš používať telefón, tým spokojnejšie a sebavedomejšie sa pri tejto činnosti budeš cítiť. Cvič si to na miestnych hovoroch a len kvôli prekonaniu vlastného strachu zavolaj napríklad na stanicu a spýtaj sa na odchod vlaku, alebo na študijné oddelenie fakulty a spýtaj sa na úradné hodiny, či na hocijakú inú inštitúciu a spýtaj sa akúkoľvek somarinu.
  • Je omnoho lepšie ak zatelefonuješ a budeš sa pritom zajakávať, ako keď sa tomu vyhneš a utvrdíš sa vo svojom komplexe.
  • Pripusti, že sa zajakávaš a uľaví sa ti. Rozprávaj o tom so svojimi blízkymi, povedz, čoho presne sa vždy obávaš a ako by sa to dalo zlepšiť.
  • Vždy keď môžeš, uprednostni telefónny kontakt pred písomným alebo osobným.
  • Doma alebo na pracovisku zdvíhaj vždy ty spoločný telefón.
  • Pozoruj ľudí, čo sa nezajakávajú pri telefonovaní. Všimni si, že aj oni sa zasekávajú, prerušujú svoj prejav, hľadajú správne slovo...prestaneš tak byť natoľko prísny na samého seba.
  • Snaž sa dať svojmu okoliu najavo (neskrývaj to!), že sa zajakávaš. Tak budú vedieť, prečo je zrazu na druhej linke ticho.
  • A hlavne - cvič si telefonovanie, koľko môžeš...telefonuj, telefonuj, telefonuj! Nedovoľ, aby kúsok umelej hmoty ovládal a obmedzoval tvoj život!

TELEFOVANIE DRUHÝM


Príprava:
  • Buď si vedomý účelu tvojho telefonátu. Spíš si hlavné body na papier a maj ho pred sebou počas rozhovoru.
  • Ak pred dôležitým telefonátom zavoláš najskôr kamarátovi alebo príbuznému, pomôže ti to uvolniť sa a „rozcvičiť si“ rozprávanie.
  • Ak musíš vybaviť viacero telefonátov, sprav si zoznam podľa ich obtiažnosti. Začni tým najľahším telefonátom a skonči tým najproblematickejším.
  • Neodkladaj žiaden hovor, ktorý musíš vybaviť. Zväčšovali by sa tak tvoje obavy a to by mohlo ešte viac skomplikovať tvoju zajakavosť.

Počas rozhovoru:

  • Často sa stáva, že telefón nezdvihne priamo tá osoba, s ktorou chceš hovoriť. Ak ťa napríklad z centrály musia spojiť s volanou osobou, môžeš sa rozhodnúť, či sa ti ľahšie vysloví číslo klapky, oddelenie alebo meno osoby.
  • Môžeš mať na mysli niekoľko slov, ktorými sa dá začať, ale buď flexibilný v rozhovore. Ak sa začneš zajakávať, zajakávaj sa otvoreným a čo najjemnejším spôsobom, snaž sa nesiliť slová v snahe udržať tempo rozhovoru. Pokojne spomaľ, v tejto situácii môže platiť, že pomaly ďalej zájdeš.
  • Netráp sa pre chvíľky ticha, ktoré môžeš spôsobiť zajakaním sa. Každá konverzácia zahŕňa pauzy a nič sa nedeje, ak sú trošku dlhšie. Sústreď sa na tému rozhovoru a nie na svoju zajakavosť. Tvojim cieľom je sprostredkovať informáciu alebo sa na niečom dohodnúť, či už zajakavou alebo plynulou rečou. Ak dosiahneš svoj cieľ, táto pozitívna skúsenosť ti dodá odvahu a sebavedomie pri podobných situáciách v budúcnosti.
  • Všímaj si situácie, počas ktorých rozprávaš plynulejšie. Využi tieto chvíle a vybav čo najviac telefonátov. Plynulosť v reči ti zvýši sebavedomie a zvýšené sebavedomie zas vedie k plynulejšej reči.
  • Ak ti to situácia dovoľuje, pozoruj sa pri rozhovore v zrkadle a všímaj si, ktoré časti tváre a tela ti stuhnú pri zajakaní sa. Spravíš tak krok vpred v poznávaní samého seba a vo vlastných reakciách.

Po rozhovore
  • Veľa ľudí, a aj z kruhu nezajakavých, si je vedomých toho, že v niektoré dni nie sú schopní plynulo sa vyjadriť alebo sprostredkovať správnym spôsobom informácie, a napriek tomu sa odhodlajú použiť telefón. Znížia v tieto problematické dni nároky na samého seba.
  • Ak sa cítiš nepríjemne po telefonáte a zviera ťa pocit úzkosti, snaž sa na tento hovor zabudnúť. Zaujmi pozitívny postoj a mysli na budúce rozhovory, počas ktorých sa budeš menej zajakávať alebo budeš hovoriť plynulo.
  • Každá situácie ti slúži na získanie nových skúseností, vďaka ktorým sa môžeš mnohému naučiť. Nahraj si svoje telefonické rozhovory, ak máš tú možnosť. Pozoruj svoju reč a všímaj si rýchlosť svojho rozprávania a momenty, po ktorých si sa zajakal. Pouč sa z každej nahrávky hovoru a naplánuj si nové stratégie pre budúce príležitosti. Táto analýza ti pomôže identifikovať tvoje problémy a vedieť na čo sa máš zamerať.

PRIJÍMANIE HOVOROV

V tomto prípade nemáš načasovanie situácie a ani účelu hovoru vo vlastných rukách. Avšak dá sa pristúpiť k tomuto telefonickému stretnutiu aj bez napätia či stresu. Tieto rady ti v tom určite pomôžu:

  • Nebež k telefónu hneď, keď zazvoní. Zdvihni ho svojim vlastným tempom. Aj v tejto situácii môžeš mať v mysli pripravené prvé slová ako napríklad názov firmy, tvoje meno, či telefónne číslo. Predstav sa tak, ako ti to je v konkrétnej situácii najjednoduchšie.
  • Sústreď sa na hovor a na osobu, s ktorou telefonuješ. Počítaj s tým, že ľudia, čo sú v tej chvíli v tvojej blízkosti, môžu počuť ako sa zajakávaš, ale nenechaj sa tým rozrušiť.
  • Ak máš problém vysloviť prvé slovo, neznepokojuj sa. Je úplne prirodzené, že človek, ktorý zdvihne telefón, nezačne okamžite hovoriť, napríklad v situácii keď dokončuje predchádzajúci rozhovor (osobný, či telefonický), alebo pri zdvihnutí telefónu cudzej osoby (manžela, kolegu, šéfa).
  • Pri telefonovaní maj trpezlivosť nielen so samým sebou, ale aj s druhými. Môže ísť o človeka, ktorý sa, rovnako ako ty, zajakáva, a ktorý sa možno snaží uplatniť podobné postupy ako tieto popísané v našom texte.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára