6.7.10

11. LABYRINT ZAJAKAVOSTI


Ako vravia niektorí odborníci – mnoho balbutikov by sa za dosiahnutie plynulého rozprávania upísalo diablovi. „Myslia si, že dosiahnutím plynulosti by sa skončili všetky ich trápenia.“

Nie je však práve plynulosť jedným zo strašiakov nášho labyrintu zajakavosti?
Snažíme sa za každú cenu rozprávať čo najplynulejšie. Vynakladáme obrovské úsilie, energiu a nádej na získanie plynulosti. Možnože nie sme práve otrokmi zajakavosti ale naopak sme otrokmi plynulosti...

Na vysvetlenie tohto filozofovania pridám pár citátov balbutikov z Venezuely a zo Španielska:

Počas môjho života som vyskúšal množstvo terapií a v jednotlivých obdobiach som dosiahol rôzne úrovne plynulosti reči. Nespočetne veľakrát som bol úplne plynulým rozprávačom, dokonca dokonalejším ako bežný nebalbutik. Napriek tomu sa však môj problém nevyriešil. Naopak vo svojom vnútri som sa cítil stále viac a viac otrokom dojmu, ktorý urobím na ostatných. Otrokom žijúcim v strachu, že sa vrátim do predošlej fázy, že znovu zlyhám. Stal som sa strojom, mašinou kontrolujúcou každé vyslovované slovo. Paradoxom je, že čím plynulejšie som hovoril, tým viac rástla vo mne moja identita balbutika so všetkými týmito negatívnymi pocitmi, čo obnáša. Veľmi rýchlo som sa začal opäť zamotávať do známej špirály úzkosti a strachu balbutika.Zmätený som si uvedomil, že nebyť balbutikom neznamená hovoriť plynulo. Náš problém nie je ani zďaleka taký jednoduchý. „    




„Nie som už ochotný robiť si štatistiku mojej plynulosti a zajakavosti. Mal som obdobia, kedy som rozprával úplne plynule, ale tieto obdobia nepatrili ani zďaleka k tým najšťastnejším v mojom živote. Stačilo, aby som sa pár krát zasekol a už som spochybňoval účinnosť terapie, alebo si myslel, že robím niečo zle. Nakoniec som sa zbavil tejto posadnutosti a som teraz spokojnejší. Nenechám, aby ani plynulosť ani zajakavosť riadila môj život. Začal som konečne slobodne žiť. Nepatrím medzi tých povestných 5%, čo zvíťazili nad svojou zajakavosťou. Záleží na uhle pohľadu, čo je pre koho víťazstvom v jeho živote.“
 
Ako sa však vysomáriť z tohto blúdneho kruhu?
Niektorí odborníci odporúčajú nezameriavať sa na plynulú reč, ale naopak nájsť v sebe vlastné, prirodzené ja-rozprávača, komunikátora, ktoré nám umožní prirodzené a spontánne správanie sa vo verbálnych situáciách. Nehrať falošné role, ale nájsť v sebe vlastného uvoľneného rozprávača spokojného so sebou samým.

1 komentár:

  1. ked sa jedneho vylieceneho balbutika pytali, ako to on dokazal, ako sa da zmerat pokrok, tak odpovedal - nad zajakavastou zacneme vyhravat, ked sa na nu prestaneme sustredit. cim dlhsie a castejsie to dokazeme, tym je nas pokrok vacsi

    OdpovedaťOdstrániť